Gå til indhold

Marokko som marked

Med en unik geografisk placering i Nordafrika kun 13 km fra Europa og en veludviklet infrastruktur er Marokko det optimale marked for danske virksomheder, der satser på afsætning til hele Afrika, Middelhavsområdet og Europa.

EU og Marokko har i flere årtier haft gode forhold, og det er snart 20 år siden at Marokko og EU indgik en frihandelsaftale. Aftalen blev genforhandlet i 2013, hvilket resulterede i udarbejdelsen af flere og nye handels- og investeringsmuligheder i Marokko.

Undersøgelser fra EU-kommissionen viser dog, at frihandelsaftalen med Marokko kun bliver benyttet i forbindelse med 29 pct. af den danske vareeksport til Marokko. Det vil altså sige, at der ved 71 pct. af den danske vareeksport til Marokko bliver betalt unødig told. I alt svarer det til, at de danske eksportvirksomheders kunder i Marokko betaler ca. DKK 56 mio. om året i unødig told.

Marokko er det naboskabsland, som EU har de mest udviklede samarbejdsrelationer med. Dette viser et ønske om et stærkere samarbejde mellem EU og Marokko, f.eks. gennem støtte af økonomiske og politiske reformer.

I sin rapport fra 2021 vurderede Ernst & Young Africa Marokko som det mest attraktive land i Afrika for udenlandske investorer.

Marokko er den tredje mest konkurrencedygtige økonomi ifølge den seneste World Economic Forum's Global Competitiveness Report og lå i 2019 som nr. 53 på Ease of Doing Business Index i forhold til en 60. plads i 2018

I 2020 aftog Marokko danske eksportvarer og -tjenester for DKK 2,1 mia (BB), mens importen fra Marokko til Danmark beløb sig til DKK 2,7 mia (BB).

Kontakt The Trade Council i Marokko

Tlf.: +212 (0) 537 665 023
E-mail: [email protected]
The Trade Council kan kontaktes dagligt 9.00-16.00
Følg The Trade Council på LinkedIn: The Trade Council of Denmark in Morocco