Spring til indhold

Marokko som marked

En unik geografisk placering i Nordafrika kun 13 km fra Europa, samt en veludviklet infrastruktur gør Marokko til det optimale marked for danske virksomheder, der satser på afsætning til hele Afrika.

EU og Marokko har i flere årtier haft gode forhold, og det er snart 20 år siden at Marokko og EU indgik en frihandelsaftale. Aftalen blev genforhandlet i 2013, hvilket resulterede i udarbejdelsen af flere og nye handels- og investeringsmuligheder i Marokko.

Undersøgelser fra EU-kommissionen viser dog, at frihandelsaftalen med Marokko kun bliver benyttet i forbindelse med 29 pct. af den danske vareeksport til Marokko. Det vil altså sige, at der ved 71 pct. af den danske vareeksport til Marokko bliver betalt unødig told. I alt svarer det til, at de danske eksportvirksomheders kunder i Marokko betaler ca. DKK 56 mio. om året i unødig told.

Marokko er det naboskabsland, som EU har de mest udviklede samarbejdsrelationer med. Dette viser et ønske om et stærkere samarbejde mellem EU og Marokko, f.eks. gennem støtte af økonomiske og politiske reformer.

I 2018 vurderede Ernst & Young Africa, at Marokko er det mest attraktive land i Afrika for udenlandske investorer. I samme år lå Marokko nr. 60 på Ease of Doing Business Index. Marokko aftog da også i samme år danske eksportvarer for DKK 732,1 mio., mens vareimporten fra Marokko til Danmark beløb sig til DKK 208,6 mio.

kontakt the trade council

Tlf.: +212 (0) 537 665 023
E-mail: rbatc@um.dk
The Trade Council kan kontaktes dagligt 9.00-16.00
Følg The Trade Council på LinkedIn: The Trade Council of Denmark in Morocco